تبلیغات
در مورد هواپیما چه میدانید؟ - airbus a350 رقیبی برای boeing 787

airbus a350 رقیبی برای boeing 787

پنجشنبه 3 آذر 1390 01:16 ب.ظ

نویسنده : شهاب .....

X
ایرباس A350 - رقیب جدید برای بویینگ 787

A-350XWB اسطوره ای بی بدیل! 


ایرباس آ-۳۵۰ A350 یک هواپیمای مسافربری دو موتوره در دست ساخت در شرکت ایرباس است. این هواپیما از نوع هواپیماهای پهن پیکر بزرگ است که توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین المللی و مسافتهای طولانی است. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ وبوئینگ ۷۸۷ طراحی شده است و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازارخواهد آمد طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۳۰ انجام شد.

پس از معرفی مدل غول پیکر مشهور A-380 ایرباس، دو شرکت بوئینگ و ایرباس ازنظر در دست داشتن بازار هواپیما برای کلاس های مختلف، تقریباً به حد معادلهم دیگر رسیدند. اما هنوز یک خلاء در محصولات ایرباس برای رویارویی باگونه جدیدی از هواپیماهای بوئینگ احساس می شد.

گرچه این هواپیمای پیشنهادی ایرباس همانند رقیبش یعنی بوئینگ 787، یک هواپیمای کاملاً جدید نیست، اما می توان آن را یک نمونه ارتقا یافته بهمیزان 80% از هواپیمای پر فروش ایرباس A-330 به شمار آورد.
ایرباس دلیل این که یک هواپیمای کاملاً جدید را طراحی نکرده است، چنین بیان می کند که طراحی یک گونه کاملاً جدید، نیاز به افتتاح یک خط تولیدتازه و البته امکانات دیگر و صد البته، آموزش خلبانان برای یک هواپیمایجدید دیگر است، در حالی که با ارتقای یک نمونه قبلی به میزان زیاد، میتوان با استفاده از شبیه ساز ها و سیمولاتور ها، روش های درسی پیشین وتمام موارد مشابه دیگر، خلبانان اپراتور در این هواپیمای نوین را آموزشداد و از صرف ده ها میلیون دلار برای ارائه آموزش ها و وسایل آموزشی جدیدجلوگیری نمود. با به کارگیری این روش، آموزش خلبانانی که قبلاً باهواپیمای نسل قبلی این هواپیما، مانند A-330 پرواز می کرده اند، بسیار سهلتر و آسان تر خواهد بود و تقریباً حالتی شبیه به یک آموزش دوره ای مختصر برای آشنایی با بعضی سیستم های جدید خواهد بود.

هواپیمای ایرباس A-350، به دلیل اینکه مستقیماً برای رقابت با بوئینگ 787طرح ریزی شده است، از مشخصات تقریباً یکسانی با رقیبش از جهات گوناگونیمانند برد، گنجایش و سرعت کروز یا گشت زنی برخوردار است. این تشابه بهجایی رسیده است که قرار است هر دوی این نوع هواپیماها، از موتورهای مشابهنسل جدید GEnx ساخت جنرال الکتریک و یا موتورهای Trent 1000 ساخت رولزرویسبرای تامین نیروی پیشرانش خود بهره جویند. ایرباس A-350، از لحاظ بهکاگیری مواد کامپوزتی، با میزانی معادل 35%، به هیچ وجه قابل مقایسه بامیزان 60% در بوئینگ 787 نیست. در ایرباس A-350 بدنه ی هواپیما قرار استابتداً از الیاژهای الومینیومتقویت شده و آویزگاه های موتور تماماً ازتیتانیوم ساخته شوند، در حالی که این رویه با فرآیند استفاده حداکثر ازمواد کامپوزیتی در 787 کاملاً مغایرت داردقیمت تمام شده این هواپیماها برای بوئینگ 787 دریم لاینر رقمی حداکثر درحدود 120 میلیون دلار در نظر گرفته شده است، اما هواپیمای ایرباس A-350،دارای هزینه ای معادل 150 میلیون دلار در مدل کوچک تر و 170 میلیون دلاردر مدل بزرگتر خواهد بود که این مسئله حساس، به گمان زیاد بازار رقابت خرید را به سمت بوئینگ خواهد کشاند. مدل‌ها A350-800 برنامه ریزی شده برایسال ۲۰۱۳ میلادی با ظرفیت ۲۷۰ مسافر در سه کلاس. A350-900 برنامه ریزی شدهبرای سال ۲۰۱۳ میلادی با ظرفیت ۳۱۴ مسافر در سه کلاس. A350-1000 برنامهریزی شده برای سال ۲۰۱۵ میلادی با ظرفیت ۳۵۰ مسافر در سه کلاس.



طرحی کاملاًمتفاوت هواپیمایی که درصورت ساخت به اسطوره ای بی بدیل تبدیل خواهد شد.


A-350XWB -Xtra

در نیمه سال 2006 ایرباس متعهد به بررسی مفهوم عمده ای از A350 جدیدشد. پیشنهادی که با بدنه بزرگترباعث پیشی گرفتن از رقیبش بوئینگ 777 و همچنین بعضی از مدلهای هواپیمای بوئینگ 787 می شود. بدنه هواپیما A350 می تواند 10 مسافر را در هر ردیف در پیکربندی تراکم بالا اسکان دهد. درهواپیماهای قبلی ایرباس مانند a-330وa-350 تنها 8 مسافر در هر ردیف در پیکر بندی طبیعی ظرفیت داشتند.حال اینکه رقیبش بوئینگ 787 می توانند 8 یا 9 مسافر را در هر ردیف جای دهدواین در حالی است که گنجایش بوئینگ 777م 9 مسافر در هر ردیف می بود
کابین A350، 13 سانتی متر گسترده تر نسبت به رقیبش بوئینگ 787 ، و 28 سانتی متر باریک تر از بوئینگ 777 می باشد. همه مدل A350 دارای بردی حداقل معادل 8،000 کیلومتر می باشند.

بعضی از حدس و گمانها این بود که هواپیمای اصلاح شده با نام ایرباس A370یا A-280 نام گذاری شود ،. با این حال ، در 17 جولای سال 2006 ، در Airshow Farnborough ، ایرباس اعلام کرد که هواپیمایی که دوباره طراحی کرده به نام A350 XWB -Xtra خواهد بود.

اولین سفارش این نوع هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سنگاپور می باشد که سفارشی برای خرید بیست فروند XWBs350- A ارائه داده است.

هزینه طراحی وتوسعه وراه اندازی صنعتی هواپیماهای A350 - 800 ، -900 و –1000بالغ بر 3/5 میلیارد دلار میباشد حال اینکه در در دسامبر سال 2006 اعلام شدکه هزینه طرح XWB A-350بیش از دو برابر طرح های فوق یعنی ده میلیارد دلارمی باشد.

بدنه هواپیما
بدنه جدید XWB دارای قطری معادل حداکثر 5.97 متر (19.6 فوت) ،می باشد که در مقایسه با 5.64 متر (18.5 فوت) برای A330/A340 33 سانتیمتر بزرگتر شده است.و قطر داخلی کابین 5.61 متر (18.4 فوت) میباشد که با بوئینگ های 787که دارای5.49 متر (18.0 فوت)می باشد وبوئینگ 777که دارای 5.86 متر (19.2 فوت)قطر میبشاد.قابل قیاس است.

اندازه صندلی 49.5 سانتی متردرطول و (19.5سانتی متر در عرض) می باشد. ادعای ایرباس این است که فاصله صندلی ها 1.3 سانتی متر خواهد بود که (در 0.5) بزرگتر ازبوئینگ 787 میباشد..

اگرچه قبل از ایرباس، بوئینگ پیشنهاد استفاده از مواد مرکب رابرای بدنه هواپیما 787 داده بود ، و این که A350 اصلی از آلومینیوم ساخته می شود ،ولی ویژگی XWB 350-A پانل های بزرگتربا فیبر کربن برای پوسته بدنه اصلی است. اقتباس از قاب بدنه کامپوزیت در ساختار هواپیما قاب نوارها خواهدبود و کامپوزیت و آلومینیوم و تداوم الکتریکی بدنه (برای اطمینان از قابلیت dissipating حمله رعد و برق)نسبت به تمونه ی قبلی تغییر کرده است. با این حال ، crossbeams بدنه، فلزی باقی مانده است ، اما ایرباس در حال مطالعات برای تبدیل آن به مواد مرکب است.

مشخصات:
برنامه ریزی ورود به خدمت :اواسط - 2014 -A350-800اواخر - 2013-A350-900اواسط - 2016 - A350-900Rاواسط - 2017 -A350-900F اواسط - A350-1000-2015
خدمه پروازی دو
طول 60.7 متر (199 فوت) 67.0 متر (220 فوت) 74 متر (240 فوت)
طول بال های هواپیما 64.8 متر (213 فوت)
مساحت بال 443 m2 (4،770 فوت مربع)
بال sweepback 31.9 °
ارتفاع 17.2 متر (56 فوت) 17.1 متر (56 فوت) 17.2 متر (56 فوت)
عرض بدنه 5.96 متر (19.6 فوت)
ارتفاع بدنه 6.09 متر (20.0 فوت)
کابین عرض 5.59 متر (18.3 فوت)
محموله ظرفیت 28 LD3 یا 9 پالت چوبی 36 LD3 یا 11 پالت 90 Ŧ (£ 198،000) 44 LD3 یا 14 پالت چوبی
وزن خالی (عامل) 115.7 Ŧ (255،074.8 پوند)
حداکثر وزن سوخت صفر 173.5 Ŧ (£ 383،000) 192 Ŧ (£ 423،000) 213.5 Ŧ (£ 471،000)
حداکثر وزن برخاست و فرود Ŧ 185 (£ 408،000) 205 Ŧ (£ 452،000) 228.5 Ŧ (£ 504،000)
حداکثر وزن 248 Ŧ takeoff (£ 547،000) 268 Ŧ (£ 591،000) 298 Ŧ (£ 657،000)
کروز با سرعت 0.85 ماخ (903 کیلومتر در ساعت ، 561 mph ، 487 گره ، در 40،000 ft/12.19 کیلومتر)
حداکثر سرعت کروز 0.89 ماخ (945 کیلومتر در ساعت ، 587 mph ، 510 گره ، در 40،000 ft/12.19 کیلومتر)
مرتع ، لود 15،400 کیلومتر (8،320 nmi) 15،000 کیلومتری (8،100 nmi) 17،600 کیلومتری (9،500 nmi) 9،250 کیلومتر (4،990 nmi) 14،800 کیلومتری (7،990 nmi)
حداکثر ظرفیت سوخت 129،000 لیتری (34،100 گالن ) 138،000 لیتری (36،500 گالن) 156،000 لیتری (41،200 گالن)
خدمات سقف 43،100 فوت (13.1 کیلومتر) 41،450 فوت (12.6 کیلومتر)
موتورها:دوعدد RR Trent XWB



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -