تبلیغات
در مورد هواپیما چه میدانید؟ - شركت میتسوبیشی صنعت هوا فضای ژاپن را دگرگون میكند

شركت میتسوبیشی صنعت هوا فضای ژاپن را دگرگون میكند

پنجشنبه 13 آبان 1389 02:01 ق.ظ

نویسنده : شهاب .....

آیا هنوز وقت آن نرسیده که دست ها را به جای ستون چانه ها کردن و نگاه حسرت به فناوری ها و پیشرفت های دیگر کشورها داشتن، دستهایمان را ستون عزم و اراده و خلّاقیت مردمان و جوانان متخصّص کشورمان بکنیم...؟؟؟!!!

این سوالی است كه هر ایرانی میبایست از خود بپرسد.

به امید انكه روزی فرا رسد كه به جای اه حسرت سرود وحدت و پیشرفت در كشور عزیزمان ایران سر دهیم


میتسوبیشی مصمّم است که خود و در نهایت کشورش را به عنوان یکی از طرّاحان و سازندگان هواپیماهای تجاری در دنیا مطرح کند. این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2012 میلادی هواپیمای محلّی برد کوتاه و متوسّطی را بسازد که بدون نیاز به همکاری و مشارکت شرکت های هواپیماسازی آمریکایی و کانادایی به اجرا درآمده است. پروژه ی "MRJ" نام این پروژه است:

صدای آسمان _ به گزارش واحد خبری صدای آسمان به نقل از "نوبو تودا" (Nobou Toda)، معاون مدیر عامل میتسوبیشی و رئیس پروژه ی MRJ گفت: "انتظار می رود که تا پیش از ابتدای آوریل 2008 (12 فروردین 1387) که مصادف با شروع سال مالی ژاپن است، اوّلین تصمیمات جدّی ساخت این هواپیما گرفته شود."
شرکت صنایع میتسوبیشی، بزرگترین واحد صنعتی ژاپن در بخش هوافضا می باشد. این شرکت به عنوان شریک سرمایه گذاری صنایع بزرگی چون "بوئینگ" (Boeing)، "بمبردیر" (Bombardier)، "لاکهیدمارتین" (Lockheed Martin) و دیگر شرکت های سازنده ی جت های جنگنده (Fighter)، تجاری (Business & Commercial)، محلّی (Regional) و ... در ژاپن شناخته شده است. امّا، غیر از آخرین تلاش این کارخانه در مورد ساخت یک هواپیمای توربو پراپ (Turboprop)_ نوعی هواپیمای ملخی _که ضرر فراوانی را به اقتصاد این کشور زد، میتسوبیشی، هیچ هواپیمایی به تنهایی نساخته است.
اکنون میتسوبیشی مصمّم است که خود و در نهایت کشورش را به عنوان یکی از طرّاحان و سازندگان هواپیماهای تجاری در دنیا مطرح کند. سخنگوی میتسوبیشی تضمین نموده است که مدیریت این شرکت، واحد تجاری هوافضای شرکت را برای ارائه ی هواپیمای محلّی میتسوبیشی (MRJ _ Mitsubishi Regional Jet) به خطوط هوایی تقویت و حمایت کند.
"تودا" اضافه کرد: "دولت ژاپن یک قسمت اساسی مخارج این پروژه را که حدود 1/9 بیلیون دلار (17000. بیلیون ریال) است را خواهد پرداخت. سهم زیادی از این مبلغ مورد توافق میتسوبیشی و دولت ژاپن قرار گرفته است."
اوایل همین ماه، مجموعه ی تویوتا موتور ژاپن نیز، خواهان سهم عمده ای از مشارک در این پروژه بوده است. این درحالی است که میتسوبیشی با شرکت های متفاوتی برای مشارکت در این طرح مذاکر کرده است.
طبق برنامه ریزی های انجام شده، پروازهای آزمایشی این هواپیما تا اواخر سال 2011 انجام خواهد شد و کسب مجوّزهای لازم و ارائه ی رسمی آن در اوایل سال 2013 پیش بینی شده است.
این هواپیما قرار است که در دو اندازه ی 70 نفره (MRJ70) و 90 نفره (MRJ90) ارئه گردد. مشخصات این دو هواپیما به شرح زیر است:
MRJ70:
تعداد مسافر: 70-80
طول/ عرض/ ارتفاع: 32/83 - 30/87 - 10 متر
قدرت موتور: 7,044/29 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 36,832 کیلوگرم (اس تی دی) / 38,192 کیلوگرم (ای آر) / 40,188 کیلوگرم (LR)
حداکثر وزن فرود: 36,196 کیلوگرم
رنج پروازی: 1,704 کیلومتر (اس تی دی) / 2,593 کیلومتر (ای آر) / 3,630 کیلومتر (LR)
سرعت کروز (بیشترین سرعت): 125/66 کیلومتر بر ساعت
فاصله ی برخاست: 1/30 کیلومتر (اس تی دی) / 1/4 کیلومتر (ای آر) / 1/53 کیلومتر (LR)
فاصله ی فرود: 1/39 کیلومتر

MRJ90:
تعداد مسافر: 86-96
طول/ عرض/ ارتفاع: 32/73 - 30/88 - 10 متر
قدرت موتور: 7.865/29 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 39,598 کیلوگرم (اس تی دی) / 41,458 کیلوگرم (ای آر) / 42,819 کیلوگرم (LR)
حداکثر وزن فرود: 38,509 کیلوگرم
رنج پروازی: 1,629 کیلومتر (اس تی دی) / 2,592 کیلومتر (ای آر) / 3,333 کیلومتر (LR)
سرعت کروز (بیشترین سرعت): 125/66 کیلومتر بر ساعت
فاصله ی برخاست: 1/45 کیلومتر (اس تی دی) / 1/58 کیلومتر (ای آر) / 1/67 کیلومتر (LR)
فاصله ی فرود: 1/45 کیلومتر




تحلیل صدای آسمان:
ژاپن و به پیروی از سیاست های کلّی این کشور، صنایع آن، به ویژه صنایع هوافضای این کشور، در مرحله ی تازه ای از رشد و توسعه قرار دارند. با این که این کشور شرق دور، سال ها پیش جایگاه حقیقی خود را یافت و سعی در بهینه سازی انرژی های انسانی و ایده های خلّاق متخصّصانش برآمد، امّا همچنان به فکر جهش های بزرگ و همه جانبه، در عین برنامه ریزی زمان بندی شده و دقیق است.
هفته ی پیش، در همین پایگاه خبری، از پرتاب آزمایشگاه فضایی ژاپن با فضاپیمای ایندیوز به فضا خبر دادیم که حامل فضانوردان ژاپنی بود.
چندی پیش نیز، ایده ی ساخت فضاپیمای کاغذی این کشور، صنعت هوافضای جهان را به فکر فرو برد.
ژاپن که همیشه تحت تسلّط غیر مستقیم آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته بوده و در موارد بسیاری راضی به مصالحه و همکاری با فناوری های گروه 8 شده است، راه بازیابی استقلال کامل و آزادی عمل خود را تنها در استفاده از موقعیت های علمی و فناوری دیگر کشورها، حتّی با چشم پوشی از حقوق خود دیده است، تا روزی بتواند با حجم وسیع اطلاعات کسب شده، گام های بلندی در توسعه ی خود بردارد.
گام های بلندی که در این چند مدّت اخیر و از جمله همین خبر، شاهد آن هستیم و می بینیم که این جزیره ی کوچک مردمان چشم بادامی، در حال عبور از بسیاری از غول های صنعتی هوافضا، چون لاکهیدمارتین ایالات متحده، بمبردیر کانادا و امبرائر برزیل است.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -