به تازگی آزمایش های مقدماتی یک خودرو با امکان تبدیل شدن به هواپیما انجام شد و امیدهای بسیاری از علاقه مندان به خودرو و پرواز را یک بار دیگر زنده کرد.

شکل ظاهری این هواپیما که دو نفر ظرفیت دارد، در حالت بدون بال شبیه خودروهای کوچک معمولی است، اما هنگامی که بال هایش را باز می کند و برای پرواز آماده می شود شبیه هواپیمای کوچک ورزشی است.

این مدل هواپیما «ترانزیشن» نام دارد و محصول شرکت ترافوگیا است که جمعی از فارغ التحصیلان MIT در سال 2006 تاسیس کرده اند. این شرکت تاکنون سفارش های زیادی دریافت کرده و 40 مورد از این هواپیما را نیز پیش فروش کرده و قرار است از سال آینده (2010) تحویل این هواپیماها آغاز شود. این هواپیماها با قیمت 194 هزار دلار عرضه می شوند که به گفته کارشناسان برای یک خودرو دو نفره معمولی مبلغ زیاد اما برای هواپیما مبلغ مناسبی است.

به گفته کارشناسان این وسیله نقلیه توانسته فاصله بین هواپیما و خودروهای معمولی را پر کند و بین این دو پل بزند، مردم نیز آن را «خودرو پرنده » می نامند، اما مسوولان این شرکت ترجیح می دهند آن را به عنوان هواپیمایی با قابلیت رانندگی در خیابان توصیف کنند.

طراحان این هواپیما در توصیف ویژگی ها و مزیت آن می گویند؛ «در ابتدای صبح پشت فرمان این خودرو می نشینید و رانندگی می کنید تا به بزرگراه برسید، آن وقت یک دگمه را می زنید تا بال های هواپیما باز شود و هواپیما پرواز کند، می توانید با یک بار سوخت گیری (با بنزین معمولی بدون سرب) 800 کیلومتر پرواز کنید و دوباره فرود آیید. یک بار دیگر دگمه را می زنید تا بال های هواپیما جمع شود. رانندگی می کنید تا به خانه برسید. سپس هواپیمایتان را در گاراژ خانه پارک می کنید.»

یکی از عمده ترین مزیت های این وسیله نقلیه آن است که در دسته هواپیماهای ورزشی قرار می گیرد، به همین دلیل کسب مجوز پرواز با این هواپیماها به مراتب آسان تر از کسب گواهینامه خلبانی هواپیمای شخصی یا هواپیماهای تجاری است، چرا که برای کسب مجوز پرواز این هواپیما به ساعت کمتر آموزش نیاز است، برای برخاستن و فرود نیز به مجوز برج مراقبت پرواز نیاز ندارد و معاینه های پزشکی پرواز با این دسته از هواپیماها نیز مانند خودروهای معمولی است.

گفتنی است از زمان ساخت اولین خودروها و پرواز اولین هواپیماها، ایده ساخت وسیله یی که بتواند نقش و کارکرد هر دو را داشته باشد، در ذهن بشر شکل گرفت و حتی برخی مبتکران و مخترعان به ساخت نمونه هایی از آن اقدام کردند، اما طرح شان هیچ گاه با موفقیت های تجاری همراه نشد و امروزه تنها می توان نمونه هایی از آنها را در موزه ها دید.

به گفته کارشناسان مهم ترین دلیل موفقیت شرکت ترافوگیا در ساخت این هواپیما پیشرفت های جدید در ساخت موتورهای پیشران، قطعات جداشونده مثل پروانه هواپیما و همچنین تولید مواد اولیه مناسب برای ساخت بال های تاشو است. این هواپیما، موتوری به قدرت یکصد اسب بخار دارد و هنگام رانندگی نیرو به چرخ ها منتقل می شود، اما برای پرواز نیروی موتور به پروانه منتقل می شود.

تا پیش از این حتی کابین خلبان هواپیماهای کوچک شخصی پر از دگمه، عقربه ها و چراغ های زیادی بود که چشم هر تماشاگری را خیره می کرد و برای سر در آوردن از طرز کار آنها باید دوره های سخت و طولانی مدت آموزش های پرواز را طی کرد، اما یکی از مزیت های این هواپیما آن است که کابین خلبان همان کابین راننده است و درون آن چندان شلوغ نیست هر چند که مجهز به جی پی اس است و از روی صفحه رنگی نمایشگر آن می توان از وضعیت آب و هوایی مطلع شد. از جمله موارد ایمنی نصب شده در این هواپیما می توان به کیسه های هوا و سپرهای آیرودینامیک اشاره کرد. با این همه برای آنکه این هواپیما بتواند تاییدیه های نهایی پرواز را کسب کند لازم است کارشناسان شرکت های بیمه از ایمنی این وسیله نقلیه مطمئن شوند.

به گفته کارشناسان شرکت ترافوگیا حداکثر سرعت پرواز هواپیما 190 کیلومتر در ساعت است و در هر صد کیلومتر هشت لیتر بنزین مصرف می کند. حداکثر باری که این هواپیما می تواند حمل کند نیز 200 کیلوگرم است.

دیتریچ گرمش رئیس شرکت ترافوگیا در مورد مشتریان خود نیز می گوید عمده مشتریان ما زوج های بازنشسته یا در آستانه بازنشستگی هستند. این مشتریان دوست دارند دوران بازنشستگی خود را به سفرهای دور و دراز بروند و یک خودرو پرنده می تواند تمام نیازهای آنان را برآورده کند تا همزمان لذت خلبانی و رانندگی را تجربه کنند. به گفته وی این هواپیما آنقدر جذاب بوده که زوجی که پیش از این خلبانی بلد نبودند تصمیم گرفتند برای هدایت این هواپیما خلبانی یاد بگیرند.
به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی موفقیت این هواپیمای جاده رو آن است که از سال ها پیش ایده تلفیق خودرو با یک وسیله نقلیه دیگر مانند هواپیما، قایق و حتی زیردریایی مطرح شده است و حتی نمونه هایی از آنها در فیلم های سینمایی به نمایش درآمده است و بسیاری از مردم حتی از زمان کودکی با دیدن این خودروها رویای رانندگی یا خلبانی با آن را در سر می پروراندند. اما امروزه که این امکان فراهم شده است که با زدن یک دگمه در عرض 15 تا 20 ثانیه بال ها باز شود و یک خودرو معمولی شبیه هواپیما به پرواز درآید این رویا یک بار دیگر جان گرفته است