تبلیغات
در مورد هواپیما چه میدانید؟ - پهباد.

پهباد.

چهارشنبه 5 آبان 1389 11:51 ق.ظ

نویسنده : شهاب .....
پهباد هوشمند پریدتور
ارتش کشورهای پیشرفته ی جهان در حال حاضر از روبات های پرنده متفاوت و گوناگونی بهره مند هستند که اغلب انان جهت انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده اند.این روبات های پرنده را (UAV(UNMANNED AERIAL VEHICLES می گویند.

در اینجا به معرفی دو مدل از UAV می پردازیم :

۱)RQ-1 : مدل پریدتور RQ-1 یک UAV شناسایی است که حرف R در ان مخفف واژه ی RECONNAISSANCE به معنای شناسایی و بازدید مقدماتی از وضع دشمن است
پهباد هوشمند پریدتور
ارتش کشورهای پیشرفته ی جهان در حال حاضر از روبات های پرنده متفاوت و گوناگونی بهره مند هستند که اغلب انان جهت انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده اند.این روبات های پرنده را (UAV(UNMANNED AERIAL VEHICLES می گویند.

در اینجا به معرفی دو مدل از UAV می پردازیم :

۱)RQ-1 : مدل پریدتور RQ-1 یک UAV شناسایی است که حرف R در ان مخفف واژه ی RECONNAISSANCE به معنای شناسایی و بازدید مقدماتی از وضع دشمن است


طراحی ساده و سبک بدنه پریدتور ظرفیت حمل بار ان را به ۲۰۴ کیلو گرم رسانده و از یک مخزن سوخت ۵/۳۷۸ لیتری نیز بهره مند است.این خصوصیت پرید تور را به یک هواپیمای جاسوسی تمام عیار تبدیل کرده است.بطوری که که میتواند بیش از ۲۴ ساعت را در حال دیده بانی مواضع دشمن در اسمان سپری کند.



این UAV همچنین از سیستم ها و تجهیزات فوق پیشرفته ای برای دیده بانی و شناسایی دشمن بهره مند است که از جمله ان میتوان به دوربین های دماغه ای رنگی جهت هدایت هواپیما توسط اعضای واحد کنترل که کیلومتر ها دورتر از پریدتور در محیطی امن و ارام مشغول دیده بانی مواضع دشمن در خط مقدم هستند و همچنین دوربین های مختلف مادون قرمز برای دید در شب و رادار های ترکیبی پیشرفته جهت دید در مه و ابر و دود اشاره نمود .

واحد کنترل پریدتور شناساگر RQ-1

۲)MQ-1 : داشتن یک ‌UAV که علاوه بر شناسایی برای مبارزه نیز اماده باشد ضروری است اینجاست که پرید تور شکارچی MQ-1 وارد عمل میشود.

تعویض دوربین های متعدد RQ-1 با یک سیستم هدف یابی پیشرفته به نام MTS و مجهز کردن ان به دو موشک HELL FIRE ان را به یک مبارز اتوماتیک در خط مقدم جنگ تبدیل کرده است.MTS دارای سیستم هدف یابی موشک HELL FIRE AGM-114 می باشد:
موشک HELL FIRE AGM-114

سازمان اطلاعات امریکا (CIA) از MQ-1 برای تعقیب یکی از عاملان حوادث یازدهم سپتامبر بهره برد.همچنین به تازگی نیز (CIA) از انها برای حمله به تروریست های القاعده در پاکستان استفاده می کند.

از جمله طرح های دیگر میتوان به جالب طرح هانترکیلر اشاره کرد که یک پهپاد کم هزینه و یک بار مصرف میباشد که دارای برد ۳۰۰۰ ناتیکال مایل و مداومت پروازی ۱۲ ساعت است.این پهپاد با موتور ملخ دار به منظور حمل توسط پرتابگر بمب افکن های ب-۱ و ب-۲ ساخته شده است.بر روی هر پرتاب گر می توان ۶ فروند پهپاد راجای داد که هر کدام ۵۰۰ پوند مهمات را حمل میکنند.برای این پهپاد ها میتوان تا ۳۰ دقیقه پیش از حمله هدفی را مثلآ توسط نیروهای ویژه تعریف نمود.



طراحی ساده و سبک بدنه پریدتور ظرفیت حمل بار ان را به ۲۰۴ کیلو گرم رسانده و از یک مخزن سوخت ۵/۳۷۸ لیتری نیز بهره مند است.این خصوصیت پرید تور را به یک هواپیمای جاسوسی تمام عیار تبدیل کرده است.بطوری که که میتواند بیش از ۲۴ ساعت را در حال دیده بانی مواضع دشمن در اسمان سپری کند.



این UAV همچنین از سیستم ها و تجهیزات فوق پیشرفته ای برای دیده بانی و شناسایی دشمن بهره مند است که از جمله ان میتوان به دوربین های دماغه ای رنگی جهت هدایت هواپیما توسط اعضای واحد کنترل که کیلومتر ها دورتر از پریدتور در محیطی امن و ارام مشغول دیده بانی مواضع دشمن در خط مقدم هستند و همچنین دوربین های مختلف مادون قرمز برای دید در شب و رادار های ترکیبی پیشرفته جهت دید در مه و ابر و دود اشاره نمود .

واحد کنترل پریدتور شناساگر RQ-1

۲)MQ-1 : داشتن یک ‌UAV که علاوه بر شناسایی برای مبارزه نیز اماده باشد ضروری است اینجاست که پرید تور شکارچی MQ-1 وارد عمل میشود.

تعویض دوربین های متعدد RQ-1 با یک سیستم هدف یابی پیشرفته به نام MTS و مجهز کردن ان به دو موشک HELL FIRE ان را به یک مبارز اتوماتیک در خط مقدم جنگ تبدیل کرده است.MTS دارای سیستم هدف یابی موشک HELL FIRE AGM-114 می باشد:
موشک HELL FIRE AGM-114

سازمان اطلاعات امریکا (CIA) از MQ-1 برای تعقیب یکی از عاملان حوادث یازدهم سپتامبر بهره برد.همچنین به تازگی نیز (CIA) از انها برای حمله به تروریست های القاعده در پاکستان استفاده می کند.

از جمله طرح های دیگر میتوان به جالب طرح هانترکیلر اشاره کرد که یک پهپاد کم هزینه و یک بار مصرف میباشد که دارای برد ۳۰۰۰ ناتیکال مایل و مداومت پروازی ۱۲ ساعت است.این پهپاد با موتور ملخ دار به منظور حمل توسط پرتابگر بمب افکن های ب-۱ و ب-۲ ساخته شده است.بر روی هر پرتاب گر می توان ۶ فروند پهپاد راجای داد که هر کدام ۵۰۰ پوند مهمات را حمل میکنند.برای این پهپاد ها میتوان تا ۳۰ دقیقه پیش از حمله هدفی را مثلآ توسط نیروهای ویژه تعریف نمود.

رکورد دار طولانی ترین پرواز جهان: Zephyr Zephyr
این پرنده بدون سرنشین رکورد دار 3 و نیم روز معادل 82 ساعت و 37 دقیقه پرواز بدن توقف بر فراز منطقه نظامی در آریزونای آمریکاست. رکورد قبلی متعلق به Global Hawk با مدت زمان پرواز 30 ساعت و 24 دقیقه است. مدت زمان پرواز قبلی Zephyr 54 ساعت بوده که در سال گذشته به دست آمده است.

در یک نگاه Zephyr پرنده ای بسیار سبک از جنس فیبر کربن است و توسط انرژی خورشیدی که از طریق صفحات بدون شکل سیلیکون جذب می شود به پرواز در می آید. این صفحات ضخامتی به اندازه یک برگ کاغذ دارند و تمام سطح بالها را پوشش می دهند. جهت ادامه پرواز در شب هواپیما به باتری های قابل شارژ از جنس "لیتیوم سولفور" ساخت مؤسسه SION مجهز شده و در طول روز شارژ شده و انرژی لازم را جهت پرواز در شب و نبود نور کافی فراهم می سازد. پروژه Zephyr جهت انجام مشاهدات زمینی، تقویت ارتباطات در پشتیبانی عملیات دفاعی شکل گرفته است.

Zephyr قابلیت پرواز خودکار و هدایت ماهواره ای را داراست و در این پرواز توانست به ارتقاع 18,288 متر از سطح دریا دست پیدا کند . لازم به ذکر است که این وسیله پرنده به ابزارهای دیده بانی نظامی مجهز شده است تا به این وسیله بتوان فرصت کافی را جهت اقدامات لازم فراهم کرد.

وزارت دفاع انگلستان این پروژه را بسیار کارامد دانسته و در اجرای آن با مؤسسه تحقیقات دفاعی آمریکا همکاری می کند تا جهت استفاده تکمیل گرددو این اولین بار است مؤسساتی از دو کشور مختلف روی یک پروژه تحقیقات نظامی به صورت مشترک کار می کنند.

پرنده ای از سوی آسمان اروپا

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 640x426 می باشد.



کمپانی ایتالیایی Alenia Aeronautica در حال به پایان رساندن آزمایشات نهایی نمونه تجربی هواپیمای بدون سرنشین Sky-Y در این کشور است.
طراحی Sky-Y با هدف پرواز در ارتفاع متوسط ، دوام بالا،کاوش و جستجوو دیده بانی از منطقه در ماه ژوئن سال 2007 آغاز گردید.مراحل طراحی آن با توجه به نیازهای روز گسترش داده شد. Sky-Y دو مرحله آزمایش را در خاک سوئد با موفقیت به پایان رسانده است و در حال گذراندن سومین مرحله آزمایشات خود در خاک ایتالیاست. طراحان در این آزمایش ها توان سنسورهای الکترواپتیکی و همچنین توانایی های سیستم انتقال داده ها به صورت آنلاین از طریق ماهواره را بررسی کرده و همچنین چگونگی انجام وظایف جاسوسی، هدایت آتشباری، کشف و همراهی تحرکات اهداف هوایی و دریایی و همچنین کشف کشتی هایی که دچار سانحه شده اند را تست نمودند.
Sky-Y دارای یک سازه و بنده تمام مرکب ، سیستمهای تمام الکترونیکی اتوماتیکو یک موتور دیزلی با قدرت 160 اسب بخار جدید مشتق است که مداومت پروازی بیش از 12 ساعت(تا14ساعت) را برای این پهباد به ارمغان می آورد.




Sky-Y اولین هواپیمای بدون سرنشین مدرن اروپایی است که در مرحله آزمایشی و تکاملی سنسورهای تولید این قاره قرار دارد.سنسور اصلی استفاده شده در این پهباد مدل EOST_45 ساخت شرکت Alenia Selex است.این سنسور با استفاده از سیستمهای اپتیکی ،الکترونیکی و ارتباطات سریع ماهواره ای قادر است اطلاعات و تصاویر دقیقی از منطقه مورد نظر ارسال نماید.



سایر تصاویر:






ابعاد:

 طول : 9.725 متر
 طول بالاها : 9.937 متر
 مساحت بالها : 10.785 متر مربع

وزن :

 حداکثر وزن برخاست : 1200 کیلوگرم
 وزن خالی : 800 کیلوگرم
 وزن حداکثر سوخت : 250 کیلوگرم
 وزن بار قابل حمل : 200 کیلوگرم

مشخصات فنی:

 شعاع کاوش : 100 nm
 ماکزیمم رنج : 500 nm
 حداکثر ارتفاع : بیش از 25kft
 حداکثر توان پرواز یا حرکت :14 ساعت

تجهیزات قابل حمل:

- EO/IR sensor
- Hyper-spectral sensor
- Synthetic Aperture Radar
- ESM/Elint

C همپای جنگنده های نسل 5 ایالات متحده



شرکت هواپیما سازی (General Atomics Aeronautical Systems) تولید هواپیمای جدید خود را که تحت اقدامات کاملاً سری وامنیتی طراحی و تولید شده بود ، رونمایی کرد.

این پهباد به یک موتورجت از نوع PW545B توربوفن مجهز است که Predator C را قادر می سازد با سرعت 740 کیلومتر درساعت و با سقف پروازی 18000 متر پرواز نماید.

Der Predator C Avenger در روز چهارم ماه آپریل2009 درمنطقه آزمایشی « Gray Butte» درحومه شهر پالمدال ایالت کالیفرنیا اولین پرواز آزمایشی خود راکه سالها منتظر آن بودند را آغاز نمود .
این هواپیما ازخانواده Predator ها یعنی ازMQ-1 تا MQ-9 بوده واز نسل گذشته خودتیزپروازتر و چابکتر است.

ویژه گی اصلی آن ساختمان مقرهای استقرار مهمات و تسلیحات حمل شونده جدید توسط این هواپیمامیباشد که تقریباً مشابه نوع Predator B ساخته شده است . Predator C قادر است با حمل بیش از 500 پاوند بار ، مهمات دقیقی همچون بمبهای لیزری GBU 38 JDAM را بارگذاری نموده و بر علیه اهداف زمینی به کار گیرد.ضمن اینکه قادر خواهد بود کلیه تسلیحات پهباد Predator B را حمل و بکار گیرد.

در صورت نیاز میتوان ، سیستم راداری SAR-Radar و دروبینهای IR, sichtbares Lichtرا بر روی آن نصب نمود. درمحفظه استقرار مهمات ، محلی برای نصب یک سیستم رادار برای دید پهلوهای هواپیما حین پروازتعبیه شده است.
این پهباد با طراحی جدید و منحصر به فرد بدنه خود قادر است از دید رادار پنهان بماند که با توجه به توانمندیهای خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.برای طراحی و ساخت این پهباد بیش از 3 سال وقت صرف شده تا بتواند با شعاع پروازی بالا و مداومت پرواز تا 20 ساعت به عملیات بپردازد و با حمل انواع سلاحهای هوشمند بسیار کارآمد عمل نماید.

Predator C همانند Predator B قادر است حسگر ها و سنسورهای متنوعی را جهت هدایت تسلیحات و کنترل و شناسایی منطقه حمل نماید.سیستم های ارتباطی آن از نوع بسیار پیشرفته است که توانایی تبادل اطلاعات با جنگنده های نسل پنجم ایالات متحده را نیز دارد.



تصاویر :











جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 600x400 می باشد.


پهپاد عمودپرواز شركت ساب

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 625x416 می باشد.



شرکت ساب بالگرد بی سرنشین و سبک وزن V-150 را که برای کاربردهای نظامی و تجاری طراحی گردیده است برای اولین بار در نمایگشاه نظامی IDEF 2009 در معرض دید علاقه مندان و کارشناسان قرار داد.

SKELDAR در حال حاضر پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز مراحل آزمایش های پروازی، از اواخر سال 2007 میلادی عملیاتی گردیده است.ازجمله مشخصات این پهباد جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- بیشینه وزن برخاست 150 کیلوگرم که 55 کیلوگرم آن مربوط به سوخت و بار مفید می باشد.
- بیشینه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت
- برد بیش از 100 کیلومتر
- و مداومت پروازی 4 تا 5 ساعت.




V-150 که به منظور نشست و برخاست عمودی طراحی گردیده است،دارای قدرت مانورپذیری دقیق و فوق العاده ای حتی در آب و هوای نامناسب است.این پهباد از دو پیشرانه گازوئیلی ، دو سیلندری که با آب خنک می شوند بهره می برد که در جلوی بدنه آن تعبه شده اند.سامانه چرخانه ای SKELDAR از مدل بل هیلار بهره می گیرد.
این بالگرد بدون سرنشین 4 متری برای ماموریت های نظامی و عملیات های داخلی ، بین المللی و همچنین عملیات در روز و شب و تقریبا در هر نوع آب و هوا ، توسعه یافته است. SKELDAR امکان ادغام رادار SAR و یا یک سیستم ESM برای انواع برنامه های مختلف را دارد.

این هلیکوپتر همچنین می توانید یک جایگاه اضافی در زیر بدنه به منظور سوار شدن دوربین و تجهیزات رصد حرارتی برای جهت گیری و هدایت خلبان حمل نماید. این UAV همچنین می توانید بارهای مفید دیگر ، از جمله چند سنسور طیفی ، دهانه دیافراگم مصنوعی رادار (SAR)، لیزر رادار تصویربرداری (LIDAR) و GPR را حمل کند.




شرکت ساب سوئد نزدیک به 70 سال در صنعت هواپیما سازی حضور دارد و درحال پیشرفت و گسترش مهارت های خود در ساخت انواع هواپیما منجمله هواگردهای بدون سرنشین است.این شرکت با بکار گیری دانش وسیع خود در صنعت هوانوردی جهت ساخت هواپیماهای بدون سرنشین گامی جدید در این عرصه برداشته است.

پهپاد انگلیسیwatchkeeper در ژولای 2004 وزارت دفاع انگلستان اعلام كرد كه شركت Thales برنده مناقصه ساخت پهپاد watchkeeper شده است.این سیستم دارای قابلیت های تجسس ،ردیابی ،تعیین مختصات هدف و شناسایی است.

در آگوست 2005 شركت Thales قرارداد ساخت این پهپاد ها را با وزارت دفاع انگلستان امضاء كرد ، watchkeeper یك سیستم تاكتیكی است كه در ارتش سلطنتی انگلیس به عنوان یك سلاح نیمه استراتژیك بكار گرفته خواهد شد .

طرح پیشنهادی شركت Thales جهت ساختwatchkeeper تولید یك پهپاد بزرگ و یك پهپاد كوچكتر كه مجهز به ایستگاههای زمینی و تجهیزات پشتیبانی است می باشد ،اما وزارت دفاع تصمیم به ساخت پهپاد بزرگتر با نام WK450 گرفته است ،زیرا ساخت یك پهپاد به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود .



پهپاد watchkeeperقادر به حمل مجموعه ای از سنسورها شامل دوربین های دید در شب و روز و رادارهای تجسسی است .دو پهپاد WK450 قادرند بطور همزمان و یا یكی پس از دیگری عمل كنند .ایستگاه كنترل زمینی بطور شبكه ای ایجاد ارتباط كامل در همه سیستم ها را تضمین می كند ،مثلاً در رادار حفاظتی هوابرد ،هواپیمای جنگنده و مقر فرماندهی گروه جنگی .

سیستم watchkeeper در سال 2010 مورد استفاده ارتش انگلستان قرار خواهد گرفت .مجموعه كامل این سیستم را می توان با هواپیمای C430 حمل و جابجا كرد .

برنامه watchkeeper
در برنامه ریزی عملكرد این پهپاد ،چهار شركت صنعتی یعنی شركت BAE ،لاكهیدمارتین ،نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و شركت Thales مشاركت داشته اند .همچنین شركت Thales كه برنده مناقصه ساخت این پهپاد بوده است از اطلاع رسانی و مشاركت شركت های صنعتی نظیر Qinetiq ,Marshall sv , Elbit, Boeing و چند شركت دیگر بهره مند شد .این پهپاد دارای قابلیت های ردیابی ،آشكارسازی ،تصویر برداری و قابلیت های الكترونوری و پردازش سیگنال است .


شركت بوئینگ به عنوان یك شركت پشتیبان در این طرح برگزیده شده و نقش مهمی در بهره گیری از این تكنولوژی و بهسازی امكانات آن در طول چرخه استفاده از این پهپاد را بر عهده دارد .

پهپاد wk450
پهپادwatchkeeper كه wk450 نام گرفته است ،مطابق با پهپاد و ساخت شركت Elbit یعنی Hermes 450 ساخته شده است .در سال 2003 سیستم Hermes 450 پس از گذراندن مراحل تست و ارزیابی در ایالت نوادا مورد تأیید نیروی هوایی آمریكا قرار گرفت .

این پهپاد را می توان در انجام مأموریت های مستقل و خودكار از پیش برنامه ریزی نمود و نیز می توان مجدداً آن را توسط اپراتور از ایستگاه زمینی و در حین پرواز كنترل و هدایت نمود .



این پهپاد مجهز به سیستم GPS كامپیوتر و اطلاعات كامپیوتری دوگانه است .سیستم های برقی و الكترونیك در این پهپاد جهت افزایش قابلیت اطمینان ،مازاد بر نیاز در نظر گرفته شده است .

اینپهپاد توسط موتورهای دوار و ساخت شركت VEL در لیچ فیلد انگلیس به حركت در می آید و از یك چرخ پروانه دو پره ای استفاده می كند .

برای استفاده از این پهپاد در مأموریت های بلند مدت و جهت افزایش مقاومت سیستم میتوان آنرا مجهز به مخازن سوخت یدكی نمود كه زیر بالهایش نصب می گردد در اینصورت قادر است تا 17 ساعت مقاومت نماید .


حداكثر ظرفیت

پهپاد WK450 دارای قابلیت حمل بار تا حداكثر150 كیلوگرم است .

این ظرفیت بار شامل دستگاههای مختلف از جمله سنسورهای دید در شب و روز ،مسافت یاب لیزری و یك رادار Synthetic aperture و آشكار ساز هدفهای متحرك زمینی است .


سنسورهای Compass (سنسورهای كوچك و پیشرفته چند كاره) شامل سنسورهای ؛نسل سون ،مجموعه FLIR كانونی 5-3 میكرون ،FLIR 13-8 میكرون ،دوربین تلوزیونی رنگی با قدرت بزرگ نمایی ،مسافت یاب لیزری محافظ چشم ،هدف یاب لیزری با قابلیت diode-pumped آشكار ساز لیزری هدف و ردیاب اتوماتیك است .

همچنین می توان یك ماهواره پهن باند را بر روی سیستم نصب كرد تا در مسافت های طولانی نیازی به استفاده از یك هواپیمای تقویت كننده امواج رادیویی نباشد .

ایستگاه كنترل زمینی

پهپاد watchkeeper توسط اطلاعات كامپیوتری ماهواره ای به شبكه ای از ایستگاههای كنترل زمینی متصل می گردد كه در آن جا تصاویر تجزیه و ارسال خواهند شد .این ایستگاه كنترل زمینی كه 20 فوت طول دارد توسط شركت Marshall sv ساخته شده و مجهز به كلیه تجهیزات جانبی نیز می باشد .

 

پهپاد آلمانی KZO شركت Rheinmetall ( كه سابقاً STN Atlas Elektronik نامیده می‌شد )، سازنده‌ی پرنده‌های بدون سرنشین برای ارتش آلمان است.

KZO برای به‌دست آوردن تصویر بلادرنگ از هدف‌ها، موقعیت اهداف ثابت و سرعت اهداف متحرك، از سیستم حسگر مادون قرمز استفاده می‌كند. اطلاعات مربوط به هدف از پرنده و در مسافت دورتر از 100 كیلومتر به ایستگاه زمینی منتقل می‌شود تا برای عملكرد مؤثر سیستم‌های دیگر نظیر توپخانه بردبلند، راكت‌ها و موشك‌ها مورد استفاده قرار ‌گیرد. این هواپیمای بدون سرنشین را می‌توان در تمام شرایط آب و هوایی و به هنگام شب یا روز به‌كار گرفت.


مدل‌های مختلف این هواپیمای بدون سرنشین

این هواپیمای بدون سرنشین كه در سه مدل ساخته شده، مأموریت‌های شناسایی و مراقبت را انجام می‌دهد و می‌تواند یك مسافت‌یاب لیزری و یك تعیین‌كننده مختصات هدف را نیز با خود حمل كند.

مدل صادراتی این هواپیمای بدون سرنشین، TUcan نام دارد .Tvcan قادر به حمل و جابه‌جایی بارهای مختلفی بر حسب نیازهای كشور سفارش دهنده است.

دو مدل جنگ الكترونیكی این هواپیمای بدون سرنشین (Mucke ECM)و Fledermaus (ESM) نامیده می‌شوند.

ECM، حامل سیستم هایی نظیر مختل كننده‌های رادار در باند 20 تا 110 مگاهرتز و یا باند 100 تا 500 مگا هرتز است و ESM شامل سیستم هایی برای تعیین محل فرستنده های دشمن بر اثر انتشار سیگنالهای رادیویی می باشد . اطلاعات مربوط به تعیین موقعیت دشمن و ویژگی های سیگنالهای رادیویی به ایستگاه كنترل زمینی منتقل می شود .



هواپیمای بدون سرنشین kzo

این هواپیمای بدون سرنشین ،یك هواپیمای دوباله با ،بالهای كوتاه است كه پهنای بال آن 3/43 متر ،طول آن 2/29 متر و ارتفاعش 0/96 متر می باشد .اندازه این پرنده كوچك ،ساختار آن از مواد تركیبی و طرح آن به گونه ای است كه از دید رادارهای مادون قرمز و آشكارسازهای تلوزیونی مخفی می ماند .



بارمفید KZO

این پرنده بر حسب شرایط و مقتضیات عملیات، بارهای مختلفی را می‌تواند حمل كند. حداكثر قابلیت حمل بار این پرنده، 35 كیلوگرم و حداكثر وزن پرتاب آن 126 كیلوگرم می باشد .

Kzo در ارتش آلمان حمل‌كننده‌ی سیستم جستجوگر مادون قرمز zeiss ophelios WBG كه در طول موج 12 میكرون عمل می كند و نیز رادار synthetic – aperture است ،یك سیستم ثبت اطلاعات درون هواپیمای بدون سرنشین نصب شده كه اطلاعات بدست آمده را از هواپیمای بدون سرنشین و توسط باند اطلاعات كامپیوتری به ایستگاه كنترل زمینی منتقل می كند .

نصب یك مسافت یاب لیزری و سیستم تعیین كننده مختصات هدف به kzo امكان داده تا به عنوان یك هواپیمای بدون سرنشین جنگی بی سرنشین مورد استفاده قرار گیرد .
موتور هواپیمای بدون سرنشین kzo
پرنده kzo با یك موتور دو سیلندر Fichtel and sachs كه 24 كیلووات نیرو تولید می كند ،به حركت در می آید نیروی این موتور می تواند یك ملخ دو پره ای را بچرخاند .
واحدهای پرتاب
تعداد باتری‌های سیار با قابلیت آماده‌سازی سریع كه در این پهپاد و در هر مأموریت توسط ارتش آلمان مورد استفاده واقع می‌شود، بستگی به نیازهای عملیاتی خواهد داشت. یك سامانه بی‌سرنشین KZO برای ارتش آلمان شامل دو سامانه زمینی است. هر سامانه زمینی شامل یك سامانه كنترل زمینی سیار به همراه یك خودرو تجهیزات ارتباط مخابراتی، یك خودرو پرتابگر، یك خودروی بازیافت و یك خودروی بازسازی و مرمت وسیله پرنده می‌باشد.
خودروی ایستگاه زمینی دارای محافظی است كه آن را در برابر خطرات ناشی از تشعشعات هسته‌ای، جنگ‌های بیولوژیكی، شیمیایی و پالس‌های الكترومغناطیسی محافظت می‌نماید.

اعزام هواپیمای بدون سرنشین kzo

ارتش آلمان بر حسب شرایط و مقتضیات عملیات، kzo را از سكوهای پرتاب سیار پرتاب می‌كند،یك سیستم kzo ارتش آلمان شامل 10 هواپیمای بدون سرنشین با سیستم كنترل زمینی است .

هر سیستم زمینی در بر گیرنده یك ایستگاه كنترل زمینی سیار باخودروی مخابراتی رابط‌ داده‌ها، سكوی پرتاب، سكوی بازگشت و فرود وسایل و بازسازی می‌باشد.

بازگردانی
پناهگاه ویژه ایستگاه كنترل زمینی برروی وسیله‌ی نقلیه نصب شده و از ایستگاه در برابر عوامل ش- م- ه- (NBC) و پالس‌های الكترومغناطیسی حفاظت به عمل می‌آورد.

ایستگاه كنترل زمینی كه می‌تواند همزمان دو پرنده را كنترل كند، به سه ایستگاه كاری رایانه‌ای جهت برنامه‌ریزی ماموریت كنترل پرواز، نشان دادن آن در نمایشگر و ارزیابی اطلاعات و تصاویر منتقل شده‌ی مربوط به هدف، مجهز می‌باشد.

هواپیمای بدون سرنشین KZO از كانتینرهای ذخیره و پرتاب یكسان استفاده می‌كند و ایستگاه كنترل زمینی آن مانند هواپیمای بدون سرنشین رزمی Taifun است. كانتینر پرتاب ( با طول 3/05 متر ،عرض 2/44 متر و ارتفاع 2/44 متر ) همیشه بر روی یك كامیون قرار دارد.

سكوی پرتاب مورد نیاز برای هواپیمای بدون سرنشین kzo سكویی به ابعاد100*100 متر مربع است . این سیستم را پس از قرار دادن بر سكوی پرتاب می توان ظرف 30 ثانیه آماده پرتاب نمود ، رایانه‌ی ایستگاه كاری در خودروی فرماندهی برای برنامه‌ی پرتاب، پرواز، انتقال اطلاعات و بازگشت هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه‌ی اطلاعات كامل شده از ایستگاه فرماندهی به رایانه‌ی كنترل پرواز كه روی هواپیمای بدون سرنشین نصب شده است، منتقل می‌گردد. انتقال اطلاعات از فرماندهی به كاربر پرواز، موجب آگاهی او از آخرین دستورالعمل‌های مأموریت و پرواز در حین پرواز هواپیمای بدون سرنشین می‌گردد.

برای حمل و نقل و نگهداری آسان‌تر، بال‌های این پرنده قابلیت تا شدن را دارند؛ ولی به هنگام پرتاب، تا نمی‌شوند. كاربر پرواز شروع پرتاب را مشخص می‌كند و خرج پرتاب كه راكت كوچكی است، روشن می‌شود. با نیروی خرج پرتاب، هواپیمای بدون سرنشین از كانتینر پرتاب، به بیرون رانده می‌شود و موتور محرك راكت پس از پرتاب از هواپیمای بدون سرنشین جدا می شود.


Uplink اطلاعات تصویری از فرمانده و downlink اطلاعات به اپراتور، در مقابل ایجاد پارازیت نیروهای دشمن مقاوم است. downlink از طریق باندku می تواند با برد بیش از 150 كیلومتر از ایستگاه كنترل زمینی عمل كند. این برد در محیط‌های پر تراكم جنگ افزارهای الكترونیكی دشمن، به 100 كیلومتر كاهش می یابد .
این هواپیمای بدون سرنشین معمولا با سرعت 150 كیلومتر در ساعت به سمت منطقه هدف پراز می كند و حداكثر سرعت آن 250 کیلومتر برساعت است .پس از رسیدن به منطقه هدف ،سرعتش به 120 km/h كاهش می یابد .ارتفاع عملكرد آن 300 تا 3500 متر است و بیش از 5/3 ساعت توان مقاومت دارد .

این هواپیمای بدون سرنشین به دنده فرود مجهز نشده است؛ درعوض برای فرود آمدن در منطقه مورد نظر، از چتر و كیسه‌های هوایی استفاده می‌شود. مساحت زمین مورد نیاز برای بازگشت دادن هواپیمای بدون سرنشین باید 200 *200 متر مربع باشد .

پهپاد آلمانیCL-289 هواپیمای شناسایی بدون سرنشین CL-289 از سال 1992 از سوی ارتش های آلمان و فرانسه مورد استفاده بود و برای عملیات صلح بانی در بوسنی و كوزوو نیز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر ارتش فرانسه 54 هواپیما از این نوع ار در اختیار دارد. گفتنی است كه مانادا فرانسه و آلمان در ساخت این هواپیما مشاركت داشته اند. CL-289 در سال 2001 ارتقاء یافت و به نرم افزار پروازی AOL95 مجهز شد. (ADA Operational Onboard Software) ، همچنین سیستم های راهبری جدید و سیستم موقعیت یاب GPS ، سیستم ارتفاع سنج جدید و سیستم فشار سنج جدید نیز به آن اضافه شد. اولین سیستم های به روز شده در آوریل 2003 تحویل ارتش آلمان گردید و این روند تا سال 2006 ادامه می یابد.
هواپیمای CL-289 در حدود 68/3 متر طول دارد و از بالهایی به شكل صلیب برخوردار است و حساسه های شناسایی این هواپیما در زیر بدنه آن نصب شده اند. سیستم كنترل پرواز سه محوری این هواپیما دارای یك زیر مودر است كه ثبات و پایداری هواپیما را در طول پرواز حفظ می كند. این هواپیما دارای سیستم موقعیت یابی GPS بوده و برای انجام مأموریت می توان مجموعه ای از اطلاعات را قبل از پرواز به درون حافظه كامپیوتری آن منتقل كرد.


CL-289 دارای یك موتور تقویت كننده سوخت جامد است كه سرعت هواپیما را افزایش می دهد. این هواپیما دارای یك موتور تكمیلی جت به نام KHD T117 است كه برای تقویت قدرت CL-289 مورد استفاده قرار می گیرد.
این هواپیما برای انجام مأموریت های شناسایی مجهز به یك دوربین بصری Zeiss Optronic KRb 8/24D است كه با استفاده از یك سیستم مادون قرمز موسوم به SAGEM تقویت می شود. این دو سیستم دیده بانی به صورت مجزا یا با هم قابل استفاده هستند.

دوربین های دیده بانی KRb 8/24D دارای سه لنز مساوی است كه تصاویر دقیقی را از هدف ارائه می دهد. سیستم Corsaire دست به تولید سیگنال هلی ویدئویی می زند كه در همان لحظه بر روی سیستم داده نگار هواپیما ضبط شده و از طریق سیستم انتقال سیگنال به ایستگاه زمینی منتقل می شوند.


در این هواپیما نرم افزاری موسوم به S word نصب شده كه توسط فرانسه و آلمان به طور مشترك نوشته شده و امكان ارسال تصاویر با كیفیت بالا را به فواصل بسیار دور و تحت هر شرایط آب و هوایی فراهم می آورد. این نرم افزار كه فعالیت رادار SAR (كه بر روی این هواپیما نصب می شود) را ممكن می كند، باعث می شود كه امكان ثبت تصاویر اهداف متحرك بر روی زمین نیز توسط رادار مذكور فراهم شود. این تصاویر به محض ثبت قابل انتقال به مركز كنترل زمینی هستند.

گفتنی است كه پرتاب این هواپیمابا استفاده از یك كامیون و از روی یك كانتینر شیب دار انجام می شود. اطلاعات مربوط به مأموریت نیز از روی یك نقشه دیجیتال كامپیوتری كه در مركز فرماندهی موجود است انتخاب شده و از طریق امواج رادیوئی یا از طریق واحد انتقال اطلاعات كه به صورت سیار فعالیت می كند به هواپیما منتقل می شود. این اطلاعات عبارتند از اطلاعات مربوط به نحوه پرواز، مسیر پرواز، محل استقرار هدف و نحوه ردیابی آن. این هواپیما را می توان برای عكس برداری تا ده هدف برنامه ریزی نمود.

این هواپیما دارای یك آنتن گیرنده است كه به طور خودكار قابل جمع كردن است و امكان تبادل اطلاعات را فراهم می آورد. ایستگاه اطلاعات زمینی اطلاعات و تصاویر ویدئویی را دریافت و ضبط می كند. این تصاویر بر روی مانیتورهای تلویزیونی قابل مشاهده هستند و امكان شناسایی هدف را به فاصله ضد ثانیه پس از عكس برداری از آن به وسیله هواپیما فراهم می آورند.

__________________

 

پهپاد Mule در راه نجات سربازان زخمی

طرح كانسپت اولیه پروژه MULE


نیاز به تخلیه مجروحان از منطقه جنگی در طول جنگ 33 روزه در لبنان زمانی که نیروی هوایی ارتش اسرائیل از هلیکوپتر برای انجام ماموریت های تخلیه مجروحان زیر آتش سنگین حزب ا... استفاده می کرد ،به مشکلی حاد برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد.و این روند باعث پیگیری واجرای طرحی از پرنده های بدون سرنشین برای انتقال مجرحین از صحنه نبرد شد.
هم اکنون اسرائیل در حال حرکت به سمت تخلیه پزشکی مجروحان توسط پرندگان بدون سرنشین از میدان نبرد است به همین سبب پس از 2 سال کار مداوم پیش نمونه پهباد فن مجرایی میول ساخت اوربان ایروناتکیز از خط مونتاژ این شرکت به یک باند پروازی در مرکز اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی منتقل شد.این انتقال برای نخستین بار ، مقارن با روز یکم ژوئیه به منظور پهباد میول جهت آغاز پروازهای ایستایی آزمایشی انجام شد.
یکی مقامات شرکت اربان ایروناتیکز در این باره گفته:میول پس از تکمیل آزمایشهای سنگین زمینی هم اکنون آماده انجام پروازهای ایستا در آسمان است.این پهباد که برای رساندن تدارکات از قبیل آذوقه ، مهمات و دزگر ملزومات سربازان طراحی شده ، دارای بیشنه وزن برخاست 1,088 کیلوگرم است که 274 کیلوگرم آن را بار مفید قابل حمل توسط میول تشکیل می دهد.
این پهپاد که توانایی انجام پرواز به صورت مستقل را دارد ، با توجه به اندازه محموله و کیفیت مأموریتش ، دارای مداومت پروازی 2 الی 4 ساعت است.میول با بیشینه سرعت 185 کیلومتر بر ساعت توانایی رسیدن به سقف پروازی 12000 پا را برای خود محفوظ نگاه داشته است.و قادر است در هر پرواز دو سرباز مجروح به همراه سوخت لازم برای پرواز تا 2 ساعت را حمل نماید.




میول در کنار بار تدارکاتی برای سربازان ، پهپادی توانا در امر تخلیه مجروح به حساب می آید.


بدنه پهپاد مزبور که از مواد ترکیبی ساخته شده است و 9/5 متر طول و 15/2 متر عرض دارد.از فناوریهای جدید به کار رفته در میول ، تعبیه یک پروانه 5 پره از مواد ترکیبی با قطر 8/1 متر است که برای حرکت متغیر حول محور عرضی پهباد مورد استفاده قرار می گیرد.
از تجهیزات قابل ملاحظه این پهپاد سیستم MLSTAT است.سیستم MLSTAT این امکان را فراهم می کند که با استفاده از تجهیزات کنترل راه دور ضمن آگاهی از وضعیت بیمار ، درمان اضطراری از راه دور را برای آن اعمال نمود. ساخت این پهپاد خبر خوشی به سربازان در صحنه نبرد است زیرا در صورت هر گونه جراحت به سرعت به اماکن درمانی و بیمارستانی در پشت جبهه منتقل می شوند.و این باعث کاهش قابل ملاحظه تلفات جانی در نبردهای آینده خواهد شد.


توضیح : رژیم اشغالگر قدس طی سالها مطالعه و سرمایه گذاری در صنایع هوافضا بخصوص در ساخت انواع پرنده های بدون سرنشین گامهای مهمی را در این راه طی نموده است.یکی از اهداف معرفی این تجهیزات ، شناخت توان رزمی دشمن و بررسی آنها به منظور افزایش اطلاعات خودم و دوستان عزیزم در سایت میلیتاریست.امید که مفید واقع شود.

تصاویری از خط تولید و مراحل آزمایش میول :









 

پهبادها امروزه دیگر به یکی از اجزای اصلی و جدایی نا پذیر صنعت هوایی چه در عرصه نظامی و چه در عرصه غیر نظامی تبدیل شده اند و روز به روز شاهد گسترش کاربرد آنها در نقش های گوناگون هستیم.با افزایش حوزه کاری پهبادها ، انواع و دسته های آنها نیز تنوع بیشتری می یابد که هریک از این پهبادها برای ایفای نقش خاصی طراحی و ساخته می شوند. دراین بین،بالگردهای بی سرنشین با توجه به توانمندیهای منحصر به فرد خود، به ویژه در زمینه نشست و برخاست ، چندی است مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. این بار یک بالگرد روسی (RPH) را بررسی می کنیم که با تکمیل نهایی به نقطه عطفی در زمینه طراحی و تکمیل بالگردهای بی سرنشین تبدیل خواهد شد.بالگرد هوسکی(HUSKY) محصول شرکت روسی KVAND.



هوسکی یک پهباد تاکتیکی کوچک و سبک است که توسط شرکت KVAND برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی و همچنین زمین پایه و دریا پایه طراحی شده است.این پهباد در واقع جزئی از یک سامانه کاملاً خودکار است که می تواند تمام مراحل ماموریتی خود ،ازبرخاست گرفته تا فرود را برپایه الگوریتم های رایانه ای انجام دهد.افزون بر این ، یکی از اجرای کارآمد و اصلی این سامانه،واحد کنترل زمینی آن می باشد که می تواند از طریق یک خط انتقال داده دوطرفه و امن ،زمان واقعی پرواز و انجام ماموریت بالگرد بی سرنشین را تحت نظرداشته باشد.سامانه ناوبری مورد استفاده پهباد هوسکی شامل یک سامانه چندگانه برپایه INS و GPS است که به ارجای کارآمدتر ماموریت های واگذار شده کمک می کند.



طراحی بخش بخش(مدولار) بلگرد بی سرنشین هوسکی و حمل محموله های مختلف ،تناسب با الزامات ماموریتی را ممکن می سازد.هوسکی که دارای دو محفظه حمل محموله و یک محفظه داخلی ویژه تجهیزات الکترونیک پرواز کمکی می باشد ، از قابلیت جای دادن دوربین های فروسرخ ،دوربین های ویژه دید در نورکم و حسگرهای CCD_TV برای انجام ماموریتهای جاسوسی ،مراقبت و شناسایی برخوردار است.بدنه از جنس فیبرکربن،دستیابی به بیشینه وزن برخاست 90 کیلوگرمبا 42 کیلوگرم محموله را ممکن می سازد.





هوسکی به گونه ای طراحی شده که بتواند به راحتی از عرشه کشتی ها عملیات کند،بدون اینکه نیازی به تعویض ارابه فرود داشته باشد.این پهباد از دو موتور توربوجت هریک با قدرت 20 اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند در ارتفاع 1800 متری با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و تا برد 60 کیلومتر پرواز کند. KVAND این بالگرد بی سرنشین را به گونه ای طراحی کرده که امکان حمل آن را در داخل یک کامیون بایک خودروی تریلر کوچک فراهم کند.

مرکز کنترل زمینی:

مرکز کنترل زمینی پهباد هوسکی دارای دو رایانه دستی می باشد که یکی به کنترل برنامه ریزی ماموریتی و دیگری به کاربردهای کنترل محموله و تصویربرداری اختصاص دارد.این مرکز را می توان یک مرکز قابل مقیاس بندی دانست که امکان بزرگتر کردن آن نیز وجود دارد. در قسمت محل کاری کنترل برنامه ریی ماموریتی، موقعیت پهباد و اطلاعات مربوط به آن در زمان واقعی به نمایش در می آیند.آماده سازی و برنامه ریزی ماموریتی پهباد با استفاده از داده های سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) انجام می شود و کل ماموریت را می توان از طریق یک محیط مجازی 3D مشاهده کرد.در این محیطGIS، امکان نمایش لایه های دیگر داده ای GIS همچون مناطق تهدید،مناطق پرواز ممنوع و دیگر اطلاعات جاسوسی به نمایش در می آیند.




محل کاری کنترل محموله به گونه ای طراحی شده که به کاربر محموله اجازه می دهد که محموله را کنترل کند و همزمان به اطلاعات برنامه ریزی ماموریتی نیز دسترسی داشته باشد.رادار کنترل پرواز به کاربر اجازه می دهد که پهباد را در هر زمان دلخواه به طور دستی کنترل کند و یا دوباره به حالت ماموریت خودکار بازگرداند.فرامین سمتی را نیز می توان از طریق یک دسته هدایت رایانه ناوبری داخلی پهباد منتقل کرد.صفحه نمایش کنترل مرکز کنترل زمینی برای انتخاب حالت پرواز (مثل نشست و برخاست عمودی،حالت پروازخودکار،حالت دستی و بازگشت به پایگاه) نیز به کار می رود.اطلاعات موقعیت پروازی بر روی صفحات LCD صفحه کنترل به نمایش در می آید.





ساختار نرم افزار سامانه پهباد این امکان را می دهد که در جریان پرواز بین مراکز کنترل جابهجا شود و بنابراین گستره عملیاتی آن بسیار گسترش می یابد. همزمان پایانه های داده از راه دور نیز در دسترس هستند تا به پرسنل تاکتیکی اجازه دهند که تصاویر محموله و داده های پروازی را درجریان ماموریتها در زمان واقعی مشاهده کنند.

سامانه پیشران :

بالگرد هوسکی دارای چرخانه (روتور) اصلی با قطر نه چندان زیاد می باشد که امکان فرود در نواحی با ابعاد محدود را فراهم می کند و چرخانه اصلی بالگرد دارای دو پره صلب می باشد که از جنس مواد مرکب ساخته شده اند.چرخانه دو بالگرد نیز از نوع دو پره ایی از جنس مواد مرکب می باشد.موتور بالگرد در قسمت مرکزی بدنه نصب شده و نیروی آن از طریق ساز وکار تسمه ای به چرخانه دم منتقل می شود.





================================
شناسه:

ویژگیهای سامانه پیش ران:

- نوع : 2 موتور توربین گازی
- توان پروازی: 2/14 کیلو وات
- مصرف سوخت در ساعت: 17 کیلوگرم

اطلاعات وزنی:

- بیشینه وزن برخاست: 90کیلوگرم
- وزن محموله : 42 کیلوگرم
- گنجایش استاندارد سوخت : 20 کیلوگرم

ویژگیهای هندسی اصلی:

- طول کلی با ملخ های در حال چرخش : 3750 میلیمتر
- طول : 3365 میلیمتر
- قطر چرخانه اصلی: 3195 میلیمتر
- ارتفاع: 1074 میلیمتر

هدایت :

- هدایت پرواز : خودکار / دوگانه
- برد ارتباطی : 100 کیلومتر
- کانال های انتقال اطلاعات : UHF ، 6/9 تا 2/38 کیلو

ویژگیهای پروازی اصلی :

- بیشینه سرعت پرواز افقی در سطح زمین : 150 کیلومتر بر ساعت
- سرعت پیمایش پرواز در نزدیکی سطح زمین : 110 کیلومتر بر ساعت
- سقف پرواز استاتیکی بدون تاثیر زمین : 1800 متر
- سقف پرواز عملیاتی : 4000 متر
- حداقل ارتفاع پروازی : 100 متر
- بیشینه نرخ صعود :2/9 متر بر ثانیه
- برد عملیاتی پرواز : 130 کیلومتر
- مداومت پروازی : 2/1 ساعت




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -