تبلیغات
در مورد هواپیما چه میدانید؟ - اطلاعاتی در مورد هاپیمای جنگنده mig 29

اطلاعاتی در مورد هاپیمای جنگنده mig 29

دوشنبه 26 مهر 1389 11:29 ق.ظ

نویسنده : شهاب .....

سلام.

می خوام یه مطلب در مورد هواپیمای جنگنده mig 29 واستون بگذارم.امیدوارم که دوستان من رو با نظراتشون در هر چه بهتر کردن این وبلاگ کمک کنند.

 

 

 

 

هواپیماهای جنگنده از ستون و پایه های هر نیروی هوایی هستند و نقش بسزایی در پیروزی و یا شکست در یک نبرد را دارند . هواپیمای رهگیر و شکاری میگ۲۹ از بهترین هواپیماهای حال حاضر جهان است که در کشورهای مختلفی از جمله ایران در حال خدمت است . 


هواپیمای میگ 29 (نامگذاری ناتو: فالكروم
Fulcrum ) با هدف ایجاد برتری هوایی توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد . طراحی و ساخت این هواپیما توسط شركت میكویان از سال1970 آغاز و اولین فروند از این هواپیما در سال1983 وارد خدمت شد  . هواپیمای میگ 29 از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده و توانسته سود قابل توجهی را نصیب سازندگان خود كند .

تاریخچه ی هواپیمای میگ29 : برنامه ی ساخت هواپیمای میگ 29 به سال1969 بازمیگردد در آن زمان شوروی برنامه
FX ایالات متحده را زیر نظر داشت و برنامه ی FX كه به ساخت هواپیمای اف15 ( F-15 EAGLE) منجر گردید دلیل تصمیم شوروی برای طراحی و ساخت هواپیما میگ 29 بود شوروی پس از ساخت هواپیمای اف۱۵ توسط ایالات متحده این موضوع را  درك کرد كه هواپیماهای جدید ساخت آمریكا تا حد قابل توجهی دارای برتری نسبت به هواپیماهای شوروی هستند و از تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به این كشور برخوردار میباشند . هواپیمای میگ 21(MiG-21 Fish bed) با وجود چالاكی زیاد و قدرت مانور خوب خود در طول روز در شب قادر به انجام ماموریت نبود و از كم بودن برد عملیاتی  و عدم توانایی استفاده از جنگ افزارهای گوناگون در حد قابل ملاحظه ای رنج میبرد . هواپیمای میگ23 (MiG-23 Flogger) نیز كه با هدف مقابله با هواپیمای اف4 فانتوم (F-4 Phantom II) طراحی و ساخته شده بود با وجود سرعت و برد عملیاتی مناسب و داشتن فضای كافی برای حمل سوخت و جنگ افزارهای مختلف ولی از قدرت مانور كمی  بهره میبرد و در نبردهای داگفایت تا حد زیادی ناموفق نشان میداد در این شرایط شوروی به وجود یك هواپیما كه ضمن داشتن چالاكی و قدرت مانور خوب دارای برد عملیاتی كافی و امكان استفاده از جنگ افزارهای گوناگون در حد خوبی را داشته باشد احساس میكرد و در كنار این موارد این هواپیما باید از سیستمهای پیشرفته ای برای رقابت با هواپیماهای ساخت امریكا هم استفاده میكرد.در واكنش به این نیاز ستاد فرماندهی شوروی درخواست ساخت هواپیما پشرفته تاكتیكی را ارائه داد و این درخواست را در طرح( PFI Perspektivnyi Frontovoi Istrebitel ) كه مخفف هواپیمای پیشرفته تاكتیكی به زبان روسی است اعلام شد . مشخصات خواسته شده برای این طرح از سوی شوروی تا حد زیادی افراطی و جاه طلبانه نشان میداد.  هواپیمای مورد درخواست آنان باید برد عملیاتی زیاد / دارای قابلیت خوب برای نبردهای نزدیك / چالاكی و مانور عالی / دارای حداقل سرعت2 ماخ / دارای قابلیت حمل تسلیحات سنگین / به همراه استفاده از آیرودینامیك پیشرفته باشد كه این مورد آخر توسط موسسه آیرودینامیك روسیه به همراهی شركت سوخو در حال انجام مراحل تحیقیاتی بود . (طرح آیرودینامیك مورد نظر شوروی توسط موسسه آیرودینامیك روسیه و شركت سوخو در حال انجام مراحل تحقیقاتی بود و شركت میكویان از نتایج این تحقیقات در ساخت هواپیمای میگ29 استفاده كرد). در سال1971 شوروی اعلام كرد طرح هواپیمای PFI یا همان هواپیمای پیشرفته تاكتیكی پر هزینه است و  قابلیت برآورده نمودن نیازهای شوروی را برای ساخت هواپیمای جنگنده سبك وزن به مانند اف16 (F-16 Fighting Falcon) و اف17(YF-17 Cobra)ندارد بعد از لغو این طرح شوروی دو طرح جدید با نامهای LPFI و TPFI برای ساخت ارائه کرد طرحLPFIساخت یك هواپیمای تاكیكی پیشرفته سبك وزن و طرح TPFI ساخت یك هواپیمای تاكتیكی سنگین وزن بود و تفاوت طرح PFI ابتدایی شوروی و طرح دوم PFI در تخصصی تر شدن آن است . طرح كلی PFI هواپیمای پیشرفته تاكتیكی اولیه به دو طرح تخصصی تر تبدیل شد كه در هر كدام به روی بعضی از مشخصات بیشتر از سایر مشخصات با توجه به هدف ساخت و نوع ماموریت تاكید شده بود . طرح هواپیمای تاكتیكی پیشرفته سبك وزن یا همان LPFI به شركت میكویان سپرده شد و سرانجام به ساخت هواپیمای میگ29 منجر شد و طرح هواپیمای پیشرفته تاكتیكی سنگین وزن و یا همان TPFI برای مقابله با هواپیمای اف15 به شركت سوخو سپرده شد كه این طرح نیز با ساختن هواپیمای سوخو 27 به پایان رسید . طراحی هواپیمای LPFI با مشخصات جدید در سال1974 شروع  و با ساخت هواپیمای میگ29 ای (MiG-29A) به اتمام رسید.  اولین پرواز این هواپیما در 6 اكتبر 1977 صورت گرفت .هواپیمای میگ29 تنها یك ماه بعد از اولین پرواز خود در نوامبر 1977 ازسوی ماهوارهای جاسوسی آمریكا مورد شناسایی قرار گرفت . این هواپیما هنگامی كه در مركز آزمایش پرواز ژوكوفسكی(Zhukovsky) در نزدیكی شهرك رامنسكوی(Ramenskoye) حضور داشت مورد شناسایی قرار گرفت و ایالات متحده هواپیمایی با مشخصات شبیه به هواپیمای اف17(YF-17 Cobra) را مشاهده كرد .

 

میگ2۹بی(MiG-29B) با تاخیری كه به دلیل حادثه در دو نمونه اولیه میگ29 ای(MiG-29A) بدلیل ایراد در موتورها بود در ژوئن سال1983 وارد خدمت شد و ناتو هواپیمای میگ29 بی (MiG-29B) را فالكروم ای(Fulcrum-A) نامگذاری كرد. به طور منطقی باید میگ 29 A باید فالكروم ای(Fulcrum-A) نامیده میشد ولی بدلیل آنكه تا قبل از آن ناتو میگ29 ای (MiG-29A) را ندیده بود میگ29بی را نمونه ابتدایی میگ فرض كرد و فالكروم ای(Fulcrum-A) نامگذاری كرد هواپیمای میگ29 یا همان (Fulcrum-A) در مجموع به تعداد 840 فروند تولید شد .اولین باری كه هواپیمای میگ 29 به در غرب به نمایش عمومی درآمد در جولای 1986 در فنلاند بود و برای بار دوم هم در سپتامبر 1988 در نمایشگاه هوایی فارنبورو (Farnborough Air Show) در بریتانیا به نمایش گذاشته شد و غربیها تحت تاثیر قدرت زیاد و چالاكی این هواپیما قرار گرفتند . میگ 29 در زمان شوروی مورد توجه این شوروی قرار داشتند اما بعد از شوروی با وجود مجهز شدن به سیستمهای آیونیكی پیشرفته و چند منظوره بودن و قابلیت حمل مخازن سوخت خارجی و امکانات گسترده دیگر مورد توجه روسیه قرار نگرفت كه این به دلیل سیاست نامناسب مسئولان شركت میكویان نسبت به شركت سوخو در شناخت خواست و تمایل مسئولان روسیه بوده است با این وجود مسئولان شركت میكویان با گسترش این هواپیما سعی در صادرات آن به خارج از كشور را دارند البته به نقل از منابع غیر رسمی دستیابی غرب به اطلاعات هواپیمای میگ29 از دلایل مهم این تصمیم از جانب مقامات روسیه است .

 این هواپیما تاكنون به كشورهایی شامل : الجزایر /بنگلادش/بلغارستان/كوبا/چك /اتیوپی/اریتره/آلمانشرقی/مجارستان/عراق/ایران/هند/مالزی/برمه/ پرو/لهستان/رومانی/صربستان/اسلواكی/سوریه و یمن فروخته شده است این كشورها به همراه اقمار سابق شوروی به مانند بلاروس/قزاقستان/مولداوی/تركمنستان/اكراین و ازبكستان از استفاده كنندگان از این هواپیما هستند . هواپیمای میگ 29 در حال حاضر تحت پروژه های مختلف توسعه و بهینه سازی قرار دارد و آخرین نمونه های این هواپیما میگ29 اس ام تی (MiG-29 SMT) و میگ29ام 2(MiG-29 M2) هستند .نمونه جدید ناو نشین هواپیمای با نام میگ29 كی(MIG-29K) برای استفاده در نیروی دریایی هند كه به تازگی ناوهواپیمابر دریاسالار گورشكوف را از روسیه خریداری كرده در حال تولید است .

سوابق نبرد هواپیمای میگ29:

هواپیما به وسیله خلبانان عراقی در جنگ1991 خلیج فارس و پیش آن نیز در جنگ این كشور با ایران حضور داشت و بعد از آن از سوی صربستان به عنوان بزرگترین دارنده این هواپیما در بلوك شرق در برابر انبوهی از جنگندهای غربی از نظر تعداد و نوع قرار گرفته است و در جنگ میان دو كشور اریتره و اتیوپی از سوی اریتره در برابر هواپیماهای سوخو27 اتیوپی مورد استفاده قرار گرفت و در همه آنان یك شكست خورده بزرگ بوده چه در برابر هواپیماهای غربی و چه در برابر هواپیمای سوخو27 و كارنامه موفقی از خود به جای نگذاشت اما این امر نه به دلیل ضعف این هواپیما بلكه بیشتر به دلایل خارجی به مانند استفاده كنندگان این هواپیما و كیفیت های پایین نمونه صادراتی نسبت به نمونه اصلی بوده است كه باعث شده این هواپیما ناموفق و غیر قابل اعتماد جلوه كند . هواپیماهای تحت اختیار عراق در جنگ اول خلیج فارس در برابر هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش كه با تعداد زیاد و پشتیبانی مناسب هوایی آسمان را در اختیار خود قرار داشتند نتواستند كاری از پیش برند و در حقیقت فرصتی برای اینكه خود را نشان دهند بدست نیاوردند ودر جنگ دوم خلیج فارس نیز هواپیماهای میگ29 عراق حتی از زمین نیز برنخواستند . فالكرومهای عراق در جنگ با ایران نیز بیشتر با استفاده بمبهای غیر هدایت شونده و راكتها در نقش یك بمب افكن ظاهر شدند تا یك جنگنده برای انجام ماموریت تخصصی خود باشند. هواپیماهای تحت اختیار صربستان نیز با تكنولوژی و سلاحهای مربوط به 15 سال قبل و مربوط به زمان جنگ سرد و شوروی سابق در برابر كه هیچگونه بهینه سازی نشده بودند و از كمبود قطعات یدكی رنج میبردند در برابر انبوه جنگدهای متعلق به ناتو كه در بهترین شرایط به سر میبردند كاری از پیش نبردند . این هواپیما در جنگ افغانستان در مقابل هواپیماهای سوخوی22 افغانستان و و در نبرد كارگیل كشمیر از سوی هندوستان هم مورد استفاده قرار گرفته و در چند نبرد كوچك دیگر هم شركت داشته است .

 


میگ29ایMiG-29A- Fulcrum A:

نمونه ابتدایی ساخته شده از این هواپیما كه در سال1982 وارد خدمت شد.



میگ29بی MiG-29B-Fulcrum A
:

نمونه صادراتی این هواپیما فاقد امكانات لازم برای حمل تسلیحات اتمی است و دارای رادار اصلاح شده برای افزایش قابلیت های آن و سیستم (ECM) برای مقابله با جنگ الكترونیك و سیستم (IFF) برای شناسایی دوست از دشمن كه این عبارت مخفف(Identification Friend or Foe) است . هواپیماهای میگ29 ایران از این نوع هستند .



میگ29 یوبی MiG-29UB-Fulcrum B:

نمونه آموزشی این هواپیما با كد UB كه مخفف آموزشی رزمی(Uchebno-Boevoi / trainer-combat) شناخته میشود و دو سرنشینه و فاقد رادار است و بنا به ساختار خود میتواند كارایی های زیادی برایش در نظر گرفت میتوان در امور آموزش و یا یك سوخت رسان استفاده كرد هر چند كه با توجه به برد عملیاتی محدود از قابلیت منحصر به فردی برخوردار نیست و پسوند رزمی آن با كارایی آن سازگار به نظر نمیرسد مگر آنكه با افزودن امكانات این قابلیت را برای این نمونه فراهم كنیم در ضمن یك توپGSh-30 30 میلی متری نیز در آن بكار رفته است .



میگ29 اس MiG-29S-Fulcrum C
اولین نمونه :

این نمونه مانند میگ29 بی است اما بدنه هواپیما بزرگتر است دارای ساختار(FatBack) است كه برای افزودن حجم مخازن داخلی است و از سیستم ضد جیمینگ استفاده میكند.



میگ29 اس MiG-29S -Fulcrum Cدومین نمونه :

در این نمونه هواپیما میتواند مقدار بیشتری از تسلیحات را حمل كند به علاوه ی استفاده از دو تانكر خارجی از تغییرات ظاهری هواپیما است . رادار این نمونه را NO19ME انتخاب كرده اند این رادار میتواند 10 هدف را شناسایی كند و همزمان از دو موشك آر 77(AA-12 Adder) برای نابود كردن اهداف استفاده كند .



میگ29 اس ام MiG-29SM-Fulcrum C
:

این نمونه از تمام قابلیتهای میگ29 اس برخوردار است و امكان استفاده از موشكهای هوا به زمین هدایت شونده و بمبهای هدایت شونده تلویزیونی و لیزری را دارد .


 
میگ29 ام یا همان میگ33 MiG-29M/MiG-33 -Fulcrum
E:

نمونه پیشرفته و چند منظوره هواپیمای میگ29 است كه ساختمان آن از آلیاژ مقاوم و سبك الومینیوم_لیتیوم ساخته شده و سیستم كنترل پرواز مكانیكی را جایگزین سیستم كنترل fly-by-wire كرده اند . در آن از موتورهای RD-33K با قدرت تراست بیشتر استفاده شده و رادار ژوك (N010 Zhuk) با امكان شناسایی عوارض زمین را برای این مدل در نظر گرفته اند . در زیر هر بال 4 جایگاه( در مجموع 8 جایگاه) برای تسلیحات آماده شده است كه در صورت استفاده از فضای میان دو موتور این مقدار باز هم بیشتر خواهد شد . كاكپیت نیز بهینه سازی شده و دو صفحه نمایشگر جدید به آن افزوده شده است و این هواپیما كاملا قادر به استفاده از موشک آر77(AA-12 Adder) است.



میگ یو بی ام MiG-29UBM
:

نمونه دو نفره آموزشی چند منظوره كه هرگز تولید نشد .

 

میگ29 اس ام تی MiG-29SMT :

Image

این نمونه در حقیقت همان نمونه بهینه سازی میگ29 اس است كه در آن قطعات قدیمی هواپیما با قطعات نرم افزاری و سخت پیشرفته تر میگ 29 ام یا همان میگ33 جایگزین شده اند . با افزودن به حجم مخازن داخلی این هواپیما بدون استفاده از مخازن خارجی تا برد 2100 كیلومتر و شعاع 1050 كیلومتر میتواند ماموریت انجام دهد . كابین این هواپیما با افزوده شده دو نمایشگر بزرگ مسطح كرستال مایع((LCDتمام رنگی و دو نمایشگر مسطح تك رنگ كوچك بهینه سازی شده و رادار بهینه سازی شده N019MP را برای این نمونه در نظر گرفته اند كه به برد و قابلیتهای هوا به زمین آن افزوده شده و این تغییرات با استفاده از موتورهای توربوفن كلیموف (RD-43 turbofans ) كامل میشود . در مجموع مقدار حمل سلاح در این مدل 500 KG افزوده شده و به عدد4500 KG رسیده است . این نمونه قادر نیز به مانند میگ29 ام(میگ33) دارای حداقل 8 جایگاه تسلیحات است و میتواند از تمامی تسلیحاتی كه در میگ29 ام استفاده میشود استفاده كند . كشور روسیه و یمن از استفاده كنندگان این نمونه از این نمونه از این هواپیما هستند .

 Image


میگ 29 كی MiG-29K-Fulcrum D اولین نمونه :

نمونه ساخته شده برای نیروی دریایی برای استفاده در ناو هواپیما بر است كه از تمامی امكانات نرم افزاری و سخت افزاری میگ29 ام (میگ33) استفاده میكند و از ساختار محكمتری برخوردار است و مجهز به ارابه فرود بروی عرشه ناوهواپیمابر و تجهیزات دیگر است و برای استفاده در ناوهای هواپیمابر كلاس دریاسالار كوزنتسف طراحی شد ولی این طرح لغو شد .


میگ 29 كی
MiG-29K -Fulcrum D دومین نمونه :

این نمونه برای نیروی دریایی هند ساخته و سفارشی سازی شده و به حجم مخازن داخلی افزوده اند و برای دماغه این هواپیما از پوشش لاستیكی استفاده میشود و از سیستم پرواز جدید(fly-by-wire) بجای سیستمهای آنالوگ قدیمی استفاده شده است و مابقی مشخصات این هواپیما به مانند هواپیمای میگ29 ام و اس ام است .

میگ29 یو بی تی
MiG-29UBT :

این مدل نمونه بهینه سازی هواپیمای میگ29 یو بی( آموزشی/نظامی) است كه در بروی آن تغییراتی را كه بروی میگ 29 بی(MiG-29B) انجام داده اند و هواپیمای میگ29 بی را به میگ29 اس ام تی (MiG-29 SMT)تبدیل كرده اند این تغییرات را هواپیمای میگ 29 یو بی انجام داده اند و به نمونه میگ29 یو بی تی (MiG-29UBT)تبدیل كرده اند . این طرح لغو شده .


میگ29 ام2
MiG-29M2 :

نمونه چند منظوره و دو نفره كه در آن از ساختار وسایل مورد استفاده در هواپیمای میگ29 ام استفاده شد و تنها تفاوت آن استفاده از یك LCD بزرگ و استفاده از سیستم پرواز دیجیتال است و نمونه تك نفره میگ 29ام 2 (Mig-29 M2) هم میگ29 ام1 (Mig-29 M1) هست كه با مقداری تفاوت با نام میگ29 كی(Mig-29 K) یا همان نمونه دریایی میگ29 شناخته میشود .


میگ29 او وی تی یا همان میگ35
MiG-29OVT/MiG-35-Fulcrum F :

آخرین نمونه ساخته شده از میگ 29 است كه از تمام نمونه های قبلی پیشرفته تر است و مجهز به سیستم تغییر بردار رانش هست كه برای كنترل آن از سیستم fly-by-wire استفاده میشود . این نمونه از بدنه هواپیمای میگ29 ام 1 استفاده میكند و از آیونیك خیلی پیشرفته ای برخوردار است و از امكانات خوب دفاعی و سیستمهای خوكار برای تهاجم استفاده میكند و از HOTAS هم استفاده میكند و به دلیل استفاده از سیستم CGI میتواند مستقلانه به انجام ماموریت اقدام كند . این نمونه از هواپیمای میگ29 خیلی چالاك است و شعاع عملیاتی آن بدون مخازن خارجی1100 كیلومتر است (برد عملیاتی 2200 كیلومتر) و در این نمونه امكان استفاده از 3 مخزن خارجی وجود دارد كه در صورت استفاده از این 3 مخزن خارجی برد عملیاتی این هواپیما بیشتر خواهد شد . قادر به استفاده از اكثر موشكهای هوا به هوا و هوا به زمین مختلف و بمبهای و موشكهای هدایت شونده با تلویزیون و لیزر است و مجهز به هشت جایگاه اسلحه است . روسیه سعی در صادرات این هواپیما به خارج دارد و خاورمیانه از مهمترین مشتریان این هواپیما است روسیه در حال مذاكره برای فروش این هواپیما به كشورهای سوریه / لیبی/ایران/الجزایر/سودان/هند/مالزی/برزیل/پرو و چند كشور دیگر است .

 

مشخصات فنی:

نوع كاربری: جنگنده چند منظوره

شركت سازنده: میكویان - گروویچ

تعداد خدمه: 1 نفر

موتور:2  عدد كلیموف مدل RD-33 توربوفن ودارای پس سوز باتراستی برابر 18298 پوند در هركدام

ابعاد: 17.37 متر طول، 11.4 متر عرض، 4.7 متر ارتفاع

مساحت بال: 38 متر مربع

وزن خالی: 10.9 تن

حداكثروزن: در فالكروم ای 18.5 تن

حداكثر سرعت: 2.3 ماخ

حداكثر ارتفاع پروازی: 56000 پا

حداكثر برد: 1500 كیلومتر

تسلیحات:

 

Image

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -